Spilleglede Felleskap Kvalitet

Brevik Musikkorps ble stiftet i 1918, og hadde 100 årsjubileum i 2018.

Dette ble feiret 17. november 2018 i Brevik kulturhus. Det har alltid vært et ønske om å spre spilleglede i Brevik og omegn, og vi har spilt i mange forskjellige seremonier, selv har vi også arrangert mange stevner. Vi er ca. 50 musikanter under ledelse av vår engasjerte og dyktige dirigent Sigurd Skramsett. Vi øver hver tirsdag fra 18.30 til 21.15. Grunnbesetningen er god, men det er fortsatt plass til flere. Vi spiller variert musikk for å gi både musikanter og publikum gode musikalske opplevelser.

Historien

Fra gammelt av har det vært flere musikkutøvende foreninger i Brevik, men alle la ned etter hvert.

Brødrene Hære og Sverre Moen, sammen med Even Kristiansen tok opp tanken om et hornmusikkorps, og sammen med en del ungdommer ble Brevik Musikkforening startet 15. september 1918. Even Kristiansen var foreningens første dirigent og han fortsatte som dirigent helt til 1938.

De første årene var det kun lue som var uniform, men i 1930 kom det mørkeblå uniformer, siden har det vært flere forskjellige uniformer helt til vi fikk den vi har i dag i 2008.

Korpset har vært tilsluttet Telemark Fylkes Musikkforbund, og har deltatt i stevner og jubileer.

I dag har korpset flere faste oppdrag. 1., 8. og 17.mai, siste tirsdag i mai er det spilling utenfor sykehjemmet i Brevik, teaterfestivalen i Porsgrunn, julegrantenning og julekonsert i desember, og spilling i kirketårnet og på sykehjemmet julaften.

Korpsets nåværende dirigent, Sigurd Skramsett, er en god drivkraft. Han kommer med gode tilbakemeldinger og nye ideer. Under ham har det vært flere konserter som både musikere og publikum har satt stor pris på.